RECENSION AV HÖSTKONSERTEN

Vår egen höstkonsert gav vi söndagen den 13 november kl 15:00 på Västerås slott.

Så här recenserade Anna Nygren den:
Vilken konsert det bjöds på i eftermiddags på Västerås slott. Nästan två timmars fantastisk musik spelad av KAMUS stråkensemble.
   Musiken i Spöken, skriven av kollegan Mats David Ranaxe där kollegan Annelie Hermansson var sångsolist var superspännande att höra (musiken finns även i en film om slottsspöken som skall spelas på Electra, även filmen är gjord av Mats). Så skickligt tonsatt, den påminde mycket om barocken. Annelie sjöng så vackert som det observerande Oraklet och med en oerhört fin närvaro. Efterföljande kompositioner var hämtade ur en barnopera, ”Ungdomslandet”, och den hade Mats skrivit tillsammans med Kamus dirigent Benny Bentlöv. Mycket spännande story om den farliga jakten på evig ungdom.
   Fantasi för ackordion och stråkar som kontrabasisten i Kamus, Björn Jonsson, hade skrivit tog oss verkligen med storm. Vilken otroligt fin musik och så bra spelat av Esbjörn Ferm på ackordion. Annorlunda och så rätt med dragspel och stråkorkester! Rakt in i hjärtat gick Björn Jonsson som tonsättare och även som orkesterns kontrabasist.

***Pausen bestod av en drömlikt god jättekolabrownie och kaffe och trevligt prat***

Efter paus fick vi njuta av viola- och violinsolon av Klaas Vleugels (violin) och Dierk Bormann (viola) i Kurt Atterbergs Svit för violin, viola och stråkorkester nr 3 op 19. Romantiskt och intensivt och så bra spelat av solisterna och orkestern. Sist men inte minst fick vi höra Benjamin Brittens Simple symphony för stråkorkester op 4, där Playful pizzicato stack ut och lockade till leende. Kamus är verkligen en välspelande stråkensemble. Att betala 150 kr för nästan två timmars örongodis på slottet är bara så fantastiskt. Tack alla duktiga musiker och tonsättare och dirigenten! Jag tycker litet synd om er som missade detta!

bild1jpgbild2jpg